جزئیات مقاله

image

پیچ و رولپلاک نمای سنگی ساختمان ، مانعی جهت وقوع حوادث ناگوار ناشی از ریزش و سقوط سنگ نما و مسئولیت های مربوطه:

همانطور که شاهد هستیم در سال های اخیر برای نمادهی بهتر به ساخت و سازهای ساختمانی از انواع سنگها با رنگ و جنس های مختلف در ابعاد متفاوت استفاده می گردد که زیبایی خاصی به ساختمان و شهر می‌دهد. اما برخی بی دقتی ها در نصب صحیح سنگ ها مانند عدم اسکوپ مناسب و برخی عوامل طبیعی مانند زلزله، وزش باد شدید، پدیده انقباض و انبساط در اثر نفوذ آب به پشت سنگ، ملات ریزی ناصحیح و غیره باعث ریزش و سقوط برخی قطعات سنگی نما از ارتفاع می گردد که علاوه بر زشت نمودن نمای ساختمان و به وجود آمدن خسارت های مالی از لحاظ نصب مجدد سنگ نما می تواند باعث بروز خسارت های مالی و جانی برای جان افراد و اموال آنان مانندخودروهای پارک شده در زیر نما گردد. که ممکن است برخی از آنها جبران ناپذیر باشند.

عمده‌ترین افرادی که در معرض خطر سقوط سنگ از نما هستند ساکنین همان ساختمان و اتومبیل و اموال آنها می‌باشد البته امکان بروز این خطر برای سایر افراد یا خودروهایی که در حال عبور از محل هستند یا در آنجا توقف نموده اند نیز متصور است. بیشترین سنگ هایی که در نما در معرض سقوط و ریزش هستند معمولاً سنگهای به کار رفته در قسمت بالکن ها پیش آمدگی ها لبه های مهار نشده شامل اطراف بام، پنجره ها مخصوصاً پنجره‌ها و سنگهای به کار رفته در نبش ساختمان می باشند. حوادث و اتفاقات و خسارت های مالی و جانی ناشی از سقوط و ریزش سنگ نما باعث گردیده که قانونگذار از این امر غافل نگردد و در قوانین مختلف نسبت به جبران خسارت ها و حتی مجازات عامل مقصر نیز تعیین تکلیف نماید. به طور مثال برابر نظر نشست کمیسیون قضایی سازنده بنا در صورتی که رعایت اصول مهندسی و معماری را در احداث بنا نکرده باشد مسئول است در عین حال هر مالکی باید در حفظ و نگهداری بنا اقدامات و عملیات لازم معمول و از ساختمان و ملک خود رفع خطر نماید. از آنجایی که به طورکلی تعمیرات که مربوط به اساس و ارکان بنا می باشد بر عهده مالک است.

به هر تقدیر سهل انگاری سازنده قبل، رافع مسئولیت مالک فعلی نیست مگر آنکه اشکال و نقص کار پنهان بوده و بر وی مکتوم باشد که در اینصورت سازنده بنا می تواند مسئول باشد. در خصوص مسئولیت مدیر ساختمان باید گفت که مسئولیت حقوقی افتادن سنگ نمای ساختمان بر روی افراد ماشین های پارک شده و عبوری و درنهایت جبران خسارت در صورتی بر عهده وی میباشد که صورتجلسه رسمی در این زمینه تنظیم گردیده باشد در غیر اینصورت مسئولیت جبران خسارت بر عهده مالکین مجتمع به نسبت مساحت آپارتمان ؛؛ مساحت اعیانی سند؛؛ میباشد در قانون جدید نظام مهندسی ساختمان ها لازم است هر ساختمانی دارای شناسنامه فنی و ملکی یا دفترچه مشخصات فنی باشد و یکی از تعهدات سازنده در آن گارانتی کردن عملکرد ساختمان در یک دوره ۵ یا ۱۰ ساله است هرچند این قانون به صورت ناقص در برخی شهرها اجرا میگردد ولی در صورت بروز حادثه و پیگری آن مسئولیت بر عهده سازنده خواهد بود. در قوانین قبلی مسئولیت نگهداری از آپارتمان و مجتمع های ساخته شده به عهده مالکین بود لذا در صورتی که سازنده، آپارتمان را به شخص دیگری واگذار می نمود امکان شکایت از وی سلب می گردید مگر اینکه در زمان تنظیم مبایعه نامه دوره تضمینی و رفع عیب ساختمان با مسئولیت سازنده به همراه جبران خسارت مالی و جانی درج شده باشد. لازم است مجتمع دارای بیمه مسئولیت مدنی با داشتن بند جبران خسارت مالی و جانی نسبت به شخص ثالث و درج آن در بیمه نامه مربوطه باشد در صورت عدم درج این بند خسارتی پرداخت نخواهد گردید.

با مروری بر موارد فوق و سایر قوانین مربوطه کاملا متوجه اهمیت پیچ و رولپلاک نمای سنگی ساختمان ، مقاوم سازی نما و پیشگیری از سقوط اجزای نماخواهیم شد که در زیر به چند نکته در خصوص لزوم پیچ و رولپلاک نمای سنگی ساختمان اشاره خواهیم کرد: با پیچ و رولپلاک نمای ساختمان به عنوان مانعی جهت بروز چنین حوادثی می‌توان از ایجاد مسئولیت های مدنی و اخلاقی پیشگیری نمود. با مقایسه هزینه اندک پیچ و رولپلاک نمای سنگی ساختمان و تفاوت آن با هزینه‌های دادرسی و جبران خسارت نیز به لزوم پیچ و رولپلاک نمای ساختمان پی خواهیم برد. حتی در زمینه زمان پیگیری قضایی ناشی از خسارت‌های سقوط سنگ نما که معمولاً فرآیندی طولانی دارند و زمان اندکی که جهت پیچ و رولپلاک نمای ساختمان نیاز داریم نیز می توان اشاره نمود. در زمانی که خدایی نکرده حادثه سقوط سنگ نما بر روی یکی از اعضای خانواده رخ دهد مسئولیت اخلاقی آن جبران ناپذیر خواهد بود که با پیچ و رولپلاک نمای سنگی ساختمان می توان احساس آرامش، توأم با امنیت برای اعضای خانواده و سایر ساکنین ساختمان ایجاد نماییم در نهایت با اختصاص هزینه و زمانی اندک جهت پیچ و رولپلاک نمای  سنگی ساختمان می توان از گرفتار شدن در دام تلاطم جبران خسارت و سیر مراحل قانونی جلوگیری نماییم.**

پیچ و رولپلاک نمای سنگی

مقاوم سازی نما

پیچ و مهره کردن سنگ نما

شرکت ارتفاع کاران افرا

image
image